Edward van Stiphout

In deze serie vragen we interimmers naar hun ervaringen, motivatie en opdrachten. Vandaag spreken we Edward van Stiphout. Edward is interim Supply Chain Manager bij Signature Foods Tapas, bekend van onder meer smeersels en tapashapjes.

“Werken als interimmer geeft me allereerst een gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid”

Hallo Edward, dank voor je deelname aan de tweede editie van deze serie. Voor de lezer: Met wie spreek ik?

Ik ben 53 jaar, woon in Rotterdam met mijn vrouw en heb vier kinderen.  Na mijn opleiding Logistiek heb ik een aantal vaste banen gehad, met name jarenlang bij Unilever en Coca Cola. Daar ben ik doorgegroeid van planner tot sr. demand planning manager en in die rol verantwoordelijk voor alles wat met de vraagvoorspelling van volumes te maken had. Een erg dynamische rol, waarbij onder andere de weersvoorspelling van morgen de planning van vandaag bepaalde.

Na nog een leuke en leerzame periode bij Bavaria ben ik voor mezelf gaan nadenken hoe ik verder wilde. Mijn cv was een heel duidelijke: demand planning en S&OP binnen FMCG grootbedrijven. Naar mijn idee was er binnen de bredere FMCG markt veel vraag naar die ervaring. Toen ben ik als interimmer begonnen.

Zodat je je opgedane ervaring in korte tijd bij verschillende bedrijven kon gaan toepassen?

Allereerst omdat het me een gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid geeft. Tegenover een bepaalde onzekerheid staat in het algemeen het positieve van ondernemerschap en vrijheid.

Ik vind het daarnaast leuk om in korte tijd impact te kunnen maken en om logica aan te brengen. Regelmatig maak je mee dat taken en verantwoordelijkheden niet duidelijk zijn. Ik hou van duidelijkheid en breng graag een stuk helderheid in de organisatie.

Helderheid brengen in rolverdelingen en verantwoordelijkheden, zie je dat als een kracht van jezelf of is dat ook een kracht van interimmer zijn?

Een combinatie van beide. Enerzijds een kracht vanuit mijn lange ervaring bij grote bedrijven waar op processen gestuurd wordt, die zijn daarin meestal een stukje verder. Anderzijds heb je specifiek als interimmer de power en de tijd om rolverdelingen door te voeren. Door de tijdelijkheid van een opdracht wordt er ook meer urgentie aan gegeven.

Nog even over het begin van je interimcarrière: had je al een opdracht in zicht of ben je echt in het diepe gesprongen?

Ik ben toen echt zonder opdracht in het diepe gesprongen, maar na een paar weken kon ik al aan mijn eerste opdracht beginnen. Ik heb de meeste opdrachten via i4o en andere bureaus gedaan. Het is altijd een prettige en duidelijke samenwerking geweest met i4o.

Goed om te horen. Kun je wat vertellen over je huidige opdracht?

Ik werk bij Signature Foods binnen het Supply Chain team. Het team is actief op meerdere locaties en is onder andere verantwoordelijk voor de planning van de Tapas productielocaties. In mijn eerste weken heb ik samen met mijn leidinggevende gewerkt aan het versterken van de teamsamenstelling en het verduidelijken van de verschillende rollen. Ook hebben we de processen rondom demand planning en NPI-planning aangescherpt. Dit heeft gezorgd voor meer rust en overzicht in de organisatie.

Uiteindelijk zal je huidige rol weer vast ingevuld worden. Wat gaat naar jouw verwachting het verschil zijn met hoe de rol nu als interimmer ingevuld wordt?

Als interimmer weet je dat je opdracht eindig is. In vaste dienst ben je voor de langere termijn betrokken. Aan de andere kant word je als interimmer eerder meegenomen in de uitdagingen die er zijn en heb je vanuit de tijdelijke aard een stuk extra daadkracht. Daarnaast bouw je als interimmer een brede ervaring op bij verschillende bedrijven, wat je de mogelijkheid geeft om pro-actiever kansen en risico’s te herkennen.

Daarmee sluiten we het interview af. Leuk dat we je mochten interviewen en succes in het vervolg van je opdracht!

a2hs_explain
a2hs_tap
a2hs_then