In deze serie vragen we interimmers naar hun ervaringen, motivatie en opdrachten. Dit keer spreken we Ruud Stramrood, interim Director of Operations and Supply Chain bij Hoogesteger.
"Met de ervaring die je opgedaan hebt bij andere organisaties, kun je nieuwe organisaties weer een stap vooruit brengen"
Leuk om je te mogen interviewen. Om te beginnen, wil je jezelf voorstellen?
Ik ben 63 jaar, getrouwd en vader van drie jongens. Ik ben woonachtig op nog geen twee kilometer van Zeist, waar ik geboren ben. Mijn studieachtergrond is Bedrijfskunde, Operationele Research en Statistiek, aan de TU Eindhoven. Ik ben destijds afgestudeerd bij Fasson, een dochteronderneming van Avery. Daar ben ik na mijn studie een jaar of vijf blijven werken. Tot 2005 ben ik in vaste dienst geweest in diverse supply chain, operations en general management rollen.
Na een korte overweging om een bedrijf over te nemen heb ik uiteindelijk toch de weg van de consultancy gekozen. Vanuit één van die opdrachten kreeg ik de gelegenheid om daar business unit manager te worden en het interim management te ervaren. Dat beviel me hartstikke goed.
Je geeft zelf aan dat je een groot verschil ziet tussen consultancy en interim management, kun je eens beschrijven wat dat verschil volgens jou is?
Wat voor mij het grote verschil is, is dat je als interim manager ook daadwerkelijk onderdeel uitmaakt van de organisatie die jou inhuurt. In de meeste gevallen betreft dat veranderingen, optimalisaties en verbeteringen realiseren. Soms gaat het om tijdelijke vervanging bij ziekte of verlof, dan ligt de focus toch meer op het operationeel draaiend houden.
Als consultant doe je met name een stuk analyse en advies. Het blijft dan altijd maar de vraag wat de organisatie daadwerkelijk wil en gaat oppakken.
Als interim manager heb je vrijwel altijd een hiërarchische (verantwoordelijke) positie binnen een bedrijf van waaruit je ook een bepaalde invloed direct kan uitoefenen. Als consultant blijft het toch vaak een adviesrol waarbij het daadwerkelijk willen veranderen door de organisatie niet alleen van jou afhankelijk is.
Je kwam er dus achter dat je liever interim werk deed. Wat maakt een opdracht interessant?
Juist de afwisseling van culturen en organisaties is interessant. Iedere organisatie heeft zijn eigen kenmerken. Er moet wel een goede klik met de opdrachtgever zijn. Bij voorkeur doe ik een opdracht met een veranderaspect. Het zogezegd ‘op de winkel passen’ is niet zozeer aan mij besteed, al heb ik dat in het verleden ook wel eens gedaan.
Daarnaast kijk je natuurlijk ook altijd naar praktische componenten zoals bedrijfssector, type functie, maar ook afstand en beloning. Waar je misschien in de beginjaren nog compromissen maakt, merk je naarmate de ervaring groeit dat je hier ook selectiever in gaat zijn.
Wat zijn volgens jou belangrijke competenties van een interim manager?
Een goede interim manager weet het vertrouwen te winnen van mensen. Dat betekent dat je moet luisteren naar mensen en contact moet maken, ze in ieder geval echt moet horen. Daarbij is het niet noodzakelijk dat je er altijd wat mee doet. Mensen kunnen er vaak wel mee uit de voeten als je ze uitlegt waarom een keuze uiteindelijk gemaakt is.
Zeker in de beginfase is zichtbaarheid en voorbeeldgedrag belangrijk. Ik heb in de loop der tijd ook echt wel geleerd hoe cruciaal dat is.
Niet direct op de inhoud, dat komt later wel. De inhoudelijke ervaring heb je en breng je wel mee. Echt de verbinding maken met de organisatie, dat biedt ruimte voor succes.
Als we nog even terugblikken op twintig jaar interim werk, welke opdracht komt dan direct naar boven en waarom?
Dat is dan toch de opdracht waarbij het voor de organisatie onduidelijk was waarom een heel goede KPI-performance van productie gepaard ging met een achterblijvend service level. Wat bleek daar nu: de output op volume was inderdaad goed, maar het product ging in de verkeerde verpakkingen.
Daar ben ik toen ingedoken en van een maandelijkse cyclus zijn we uiteindelijk over gegaan op weekcycli en zelfs dagcycli. Zo keken we direct naar de oorzaak van een onjuiste output op SKU-niveau. Er kwamen redenen naar boven zoals ‘het verpakkingsmateriaal was niet op voorraad’, terwijl dit er wel was.
Door de focus op dat detailniveau te leggen, hebben we uiteindelijk in circa zes maanden de performance op SKU adherence enorm verbeterd.
Tot slot: wat is voor jou het leukste aan interim werk? Waarom zou je het anderen aanraden?
Dat is voor mij het resultaat dat je behaalt op inhoud. Een opdracht succesvol afronden en echt waarde toegevoegd hebben voor een organisatie. Met de ervaring die je opgedaan hebt bij andere organisaties, kun je nieuwe organisaties weer een stap vooruit brengen. Het is leuk organisaties echt te helpen om verbeteringen te realiseren.
Daarnaast ook het resultaat met mensen. Ik haal de meeste voldoening uit het beter laten presteren van de mensen binnen een organisatie. Het mooiste is als zij tegen je zeggen: “ik heb toch wel heel veel van je geleerd”.
Wat ook leuk is, is dat je jezelf keer op keer blijft ontwikkelen. Je leert telkens weer van een nieuwe organisatie, de mensen, de verschillende bedrijfsculturen en de variatie in opdrachten.
Vanuit je ervaring kun je in vrijwel iedere organisatie van grote toegevoegde waarde zijn. Juist van mensen die in het begin sceptisch zijn het vertrouwen winnen en met hen mooie veranderingen realiseren, dat geeft me heel veel energie.
Leuk om elkaar te spreken en hartelijk dank voor het meedoen aan deze serie. Namens i4o een goed vervolg van je opdracht gewenst!